2019年度第1回学術講演会

 
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 20191118日(月)に、下関市立大学学会主催の学術講演会「どのようにしてアートで今日の社会を作り直すことができるのか〜How Art Can Reshape Society Today〜」を開催しました。

 今回の講演会では、イギリス湖水地方に活動の拠点を置くグライズデール・アーツのディレクター、アダム・サザーランド氏や、同団体の協力者であるアーティストをお招きし、イギリスにおけるアーツ・アンド・クラフト運動の歴史やそこから生まれたアートと社会変革を結びつける思想の展開、さらにはグライズデール・アーツがイギリスや下関市菊川町など、世界各地で取り組んでいる実践についてご講演いただきました。また、午後は特別プログラムとして、来場者やアーティスト、菊川町の農家の方を交えて、ワークショップを行いました。

 講演会第1部(9001030)の前半では、アダム・サザーランド氏が講師となり、ジョン・ラスキンの思想から広がったイギリスのアーツ・アンド・クラフツ運動について、その背景にある社会情勢や、その社会的影響について説明がなされました。ラスキンの考えは、彼の教え子たちに受け継がれ、芸術や文学だけでなく、ナショナルトラストなどの環境保護運動、社会運動にも影響を与えました。こうした歴史を受けて、講演の最後では、アダム氏の思想の核心であり、現在のグライズデール・アーツの活動理念ともいえる、なにげない日常生活の過程に着目することから生みだされる創造性の意義が論じられました。

1部後半では、映画作家でグライズデール・アーツの協力者であるカレン・ガスリー氏に、グライズデール・アーツの活動の歴史について講演していただきました。同団体は、アメリカでのランド・アートの影響を受けて、湖水地方の村々や自然環境のなかで現代アート作品を制作・展示する活動を開始しました。その活動は高い評価を受け、MoMAなどでの展覧会を成功させる著名なアーティストを輩出するまでに至りました。しかし、その後、アダム氏がディレクターに就任すると、活動方針を一変させます。著名なアーティストを招いたプロジェクトが地域住民の関心を全くひかなかったことから、アーティスト側の独断ではなく、地域との共同による住民のニーズに合った活動が必要だと考えたからでした。アダム氏は、ラスキンの思想を受け継ぎ、アーティストたちがそこで学び・活動する施設を立ち上げ、そこを中心に地域住民とアーティストの共同によるプロジェクトを展開していきました。現在、同団体は、イギリスの他、アメリカ、イタリア、スペイン、そして日本など様々な国々で活動しており、アート関連だけではなく多様な団体とのネットワークを形成しています。

2部(10401210)は、下関出身でアイルランドの首都ダブリンを中心に活躍する写真家、藤田需子氏が自身のライフ・ヒストリーと、下関市菊川町でのグライズデール・アーツの活動についてお話しされました。大学時代のジェイムズ・ジョイスとの出会い、印刷会社での勤務、ジョイスの母国アイルランドへの移住、当地での出会いから生まれた写真集そしてグライズデール・アーツとの出会い、そして下関への帰郷まで、それぞれの経験が現在の菊川町での活動にどうつながっているのかがよくわかるお話でした。藤田氏の話の後に、菊川町でのプロジェクトに関わっている4名の農家の方が自己紹介をされ、午後のワークショップに向けて課題提示が行われました。

昼食を挟んで開催されたワークショップでは、菊川町の農家が持続可能な農業経営を実現していくためにどうすればよいかがテーマとなりました。議論に入る前に、グライズデール・アーツの元職員で現在農業を営んでおられるマリア・ベンジャミン氏から、自身の農業経営の経験をもとに、経営多角化のメリットについてお話がありました。イギリスでも従来の羊と牛をベースとした農業経営は収益をあげられず厳しいものとなっています。そこでマリア氏が現在行っている、作業場を改築した住居の提供や牛乳を加工した石鹸の加工・販売など、新たな取り組みによって収入源を多角化する戦略について説明がありました。その後、参加者が2グループに分かれ、実際に農家の方もご参加いただき各グループでアイデアを検討しました。活発な議論を経て最後の発表会では、それぞれのグループから、村での様々な体験とセットになったお米の販売や、タケノコの販売促進のため都市住民が竹林整備に参加する仕組みなどの提案がなされました。その後は、両グループのアイデアについてアーティストや農家の方を交えて活発な議論が行われ、会場は大いに盛り上がりました。

今回の学術講演会には、学生、教職員、市民を含む50名以上の方にご参加いただきました。今回の一連の講演やワークショップは、来場者の皆さまにとって、自分自身の人生やキャリア、さらには自分と地域社会とのかかわり方についてまで、多くのことを考えさせられる内容ではなかったかと思います。最後になりますが、この場をおかりして、素晴らしい講演会の実現にご協力いただいた皆様(講師の方々、準備ご協力いただいた方々、下関市立大学学会関係者の方々、そして来場者の皆さま)に感謝を申し上げたいと思います。ありがとうございました。

On 18 November 2019 a day long lecture and workshop event entitled “How Art Can Reshape Society Today” was held at Shimonoseki City University, with the support of the University’s Association for Intellectual Studies.

For this event, Adam Sutherland, Director of Grizedale Arts, based in the Lake District of the UK, and his associates were invited to talk about the history of the Arts and Crafts Movement in the UK and the development of the school of thought linking art and social change which arose from it. They also talked about the various projects Grizedale Arts has been involved in, in the UK, Kikugawa in Shimonoseki, and all over the world. In the afternoon, attendees, artists from Grizedale Arts and farmers from Kikugawa came together to exchange ideas in a workshop format. 

In the first half of the morning session, Adam Sutherland talked about the British Arts and Crafts Movement, which arose from ideas put forth by John Ruskin, the background behind the rise of the movement, and its influence on society. Ruskin’s thoughts were taken on by his students and had a great impact on not only arts and literature but also the environmental conservation movement, such as the founding of the National Trust, and other social movements. At the end of his presentation, Adam argued for greater appreciation of the creativity which is born out of the processes of everyday life, a concept at the core of his work and the activities of Grizedale Arts.

In the second half of the morning session, film maker and Grizedale Arts Associate Karen Guthrie introduced the history of Grizedale Arts and its activities. Grizedale Arts was originally influenced by the Land Arts Movement of the United States, and started with a focus on activities involving the creation and installment of pieces of modern art within the villages and areas of natural environment in the Lake District. These activities were widely praised and contributed to the development of several famous artists. However, the direction of Grizedale Art and its activities changed dramatically when Adam Sutherland was chosen to take over the directorship. There was a realization that just inviting famous artists to the area does not necessarily engage local residents and Adam felt that that there is a greater need for projects which are conducted in collaboration with the community and meeting the needs of local residents. Taking on the thinking of Ruskin, Adam created a facility where artists can come to learn and create, and it has become the center of collaborative activities between local residents and artists. Currently, Grizedale Arts is conducting projects not only in the UK but also in the USA, Italy, Spain and Japan, and has developed networks with a wide variety of groups around the world.

In the second part of the program, Motoko Fujita, a photographer originally from Shimonoseki who is now based in Dublin, Ireland, talked about her own life history and Grizedale Arts’ activities in Kikugawa, Shimonoseki. Looking back over her encounter with the works of James Joyce during her time at university, her former career at a printing company in Japan, her migration to Ireland, the birthplace of Joyce, a chance encounter that lead to her publishing a photo collection, and her encounter with Grizedale Arts, Motoko shared how her experiences have all come together to lead to Grizedale Arts’ current project in Kikugawa. After Motoko’s talk, four farmers from Kikugawa who are involved with the Grizedale Arts’ project introduced themselves and topics that would be further discussed during the afternoon workshop.

The workshop session was held after lunch with participants considering the theme of how the farmers of Kikugawa can sustainably achieve agricultural management. Before starting the workshop, Maria Benjamin, artist, farmer and former staff member of Grizedale Arts, discussed her own farm management experience and spoke of the merits of diversification. Even in the UK, it is difficult to make a profit just based on traditional agricultural management approaches based on sheep and cow farming. Maria explained how she has strategically diversified her farm’s income source through engaging in various new projects such as converting an old, unused barn into a holiday house, and soap making using milk. After Maria’s presentation, participants separated into two groups and were joined by Kikugawa farmers to discuss the workshop theme. After an hour of lively discussion, each group reported on the ideas they had come up with, which included the sale of rice in conjunction with experiential-based activities conducted in the village, and creating a system to encourage urban residents to help with the management of bamboo forests as a way to facilitate the sale of bamboo shoots. Finally, the Grizedale Arts artists and farmers joined in to discuss the ideas presented, which lead to a lively discussion where many new ideas were suggested.

Over fifty students, academic and administrative staff, as well as local residents participated in the event. We hope that the event encouraged participants to think about their own lives and careers, as well as their engagement with their own local communities. Finally, we would like to thank all those involved in the event. Thank you to our speakers from Grizedale Arts, the farmers of Kikugawa, all of those who helped with preparations, the Shimonoseki City University Association for Intellectual Studies as well as all participants.


講演会の様子
 
   

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